26 اوت 2022- تیمی از محققان هلمهولتز مونیخ، مرکز تحقیقات دیابت آلمان (DZD) و شرکت نوونوردیسک، ترکیب هورمونی جدیدی را برای درمان دیابت نوع 2 ساخته اند. دانشمندان اثرات کاهش دهندگی قند خون داروهای tesaglitazar وGLP-1 (پپتید شبه گلوکاگون-1) را در یک داروی جدید و بسیار مؤثر ترکیب کردند. مزیت این ترکیب دارویی جدید این است که تساگلیتازار تنها وارد بافتی می شود که دارای گیرنده های GLP-1 است. این امر باعث کاهش اثرات نامطلوب تساگلیتازار و افزایش اثرات آن بر متابولیسم قند می شود. این داروی جدید قبلاً با موفقیت در مطالعات حیوانی آزمایش شده است. این یافته ها در Nature Metabolism منتشر شد.

داروی تساگلیتازار متابولیسم گلوکز و چربی را در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود می بخشد. این دارو، بر روی دو گیرنده در هسته ی سلول عمل می کند تا حساسیت به انسولین را افزایش دهد. این تاثیرات در آزمایشات بالینی فاز 3 ثابت شد. با این حال،tesaglitazar  همچنین باعث ایجاد عوارض ناخواسته ای مانند علایمی از آسیب به کلیه ها می شود. با این وجود، به منظور استفاده درمانی از این دارو، محققان از ترفندی استفاده کردند: آنها به صورت بیوشیمیایی تساگلیتازار را با هورمون گوارشیGLP-1 ، که از چندین سال پیش با موفقیت برای درمان دیابت نوع 2 استفاده می شد، ترکیب کردند. این کار اجازه داد تا داروی ترکیبی فقط روی سلول ها و بافت هایی که دارای گیرنده های GLP-1 هستند، تاثیر گذارد.

دکتر تیمو مولر، نویسنده ی مسئول این مقاله، از DZD، توضیح داد: این ترفند ما را قادر ساخت تا اثرات کاهش‌دهندگی قند خون GLP-1 و tesaglitazar را در یک مولکول بسیار مؤثر ترکیب کنیم، در عین حال تساگلیتازار را از بافت‌هایی که می‌تواند به آنها آسیب وارد کند، دور نگه داریم.

داروی جدید تحمل گلوکز و متابولیسم قند را بهبود می بخشد

پروفسور کرستین استمر، یکی از نویسندگان اصلی این مطالعه، گفت: این داروی جدید قبلاً با موفقیت در مطالعات حیوانی آزمایش شده است: متابولیسم قند در موش‌های نر چاق و دیابتی تحت درمان با این داروی ترکیبی در مقایسه با درمان تک دارویی با هورمون GLP-1 یا تنها با تساگلیتازار، به میزان بسیار بیشتری بهبود یافت، بدون این که عوارض جانبی مخربی بر کبد یا کلیه ها بر جا گذارد.

این ماده به ویژه در افزایش سطح تحمل گلوکز موثر بود. برای دستیابی به بهبود پایدار متابولیسم گلوکز، تنها به حداقل دوز از داروی جدید، نیاز بود. آرون نوویکوف، یکی دیگر از نویسندگان ارشد این مطالعه، گفت: این دارو پتانسیل زیادی برای درمان حاد افزایش سطح قند خون مرتبط با دیابت نوع 2 دارد.

اکنون محققان می‌خواهند پتانسیل درمانی این داروی جدید را برای درمان دیابت نوع 2 در انسان آزمایش کنند، و با استفاده از اصلاحات بیوشیمیایی، کارآیی این درمان ترکیبی جدید را بیشتر بهینه سازی کنند.

محققان گفتند: پلی آگونیست ها به طور همزمان اثرات هورمون های مختلف را تقلید می کنند. کارآزمایی‌های بالینی نشان داده‌اند که برخی از پلی آگونیست‌ها به‌طور استثنایی در درمان چاقی و دیابت نوع 2 امیدوارکننده هستند و در حال حاضر در فاز 2 و فاز 3 کارآزمایی هستند. امسال در ایالات متحده اولین داروی آگونیست دوگانه برای درمان دیابت نوع 2 تایید شد. این دارو ترکیبی از آگونیست های گیرنده GLP-1 وGIP (پلی پپتید انسولینوتروپیک وابسته به گلوکز) است که اثرات هورمون های روده ای GLP-1 و GIP را تقلید می کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-08-drug-candidate-diabetes.html